سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ

آیا در سال 98 خبری از ارزانی قیمت خودرو هست؟ اگر شما هم دست نگه‌داشته‌اید تا قیمت‌ها در بازار تثبیت شود و بعد اقدام به خرید خودرو کنید، باید بگوییم که طبق نظر کارشناسان، خبری از ارزانی قیمت خودرو نخواهد بود. اما ممکن است با تصویب افزایش قیمت خودرو یعنی پنج درصد کمتر از حاشیه بازار، تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد.


یک کارشناس خودرو می‌گوید: سال 98 خبری از ارزانی قیمت خودروها نیست اما ممکن است با تصویب افزایش قیمت خودرو یعنی پنج درصد کمتر از حاشیه بازار، تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد.

طبق نظر کارشناسان، چنانچه دولت نرخ دلار را بین رقم 9 تا 10 هزار تومان تثبیت نگه دارد، افزایش قیمت خودرو سال 97 برای سال آینده هم تثبیت خواهد شد. این امر در صورتی محقق می‌شود که اتفاق‌های غیرمترقبه در بخش عرضه و تقاضا خودرو شکل نگیرد. ممکن است با کاهش عرضه از سوی خودروسازان قیمت خودرو در سال 98 بین سه تا چهار درصد گران‌تر از سال 97 شود.

قیمت خودرو در سال 98 علاوه بر عرضه و تقاضا به قیمت دلار نیز بستگی دارد. سال 97 با برخی اقدامات هیجانی نرخ خودرو در بازار گران شد. بنابراین اتفاق اصلی در سال 97 به کرسی نشسته است. اگر دولت بتواند برای سال 98 نرخ ارز را ثابت نگه دارد، قیمت خودرو نیز تثبیت خواهد شد.

اما این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است با تصویب افزایش قیمت خودرو یعنی پنج درصد کمتر از حاشیه بازار، تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد. در حقیقت کاهش تقاضا مهم‌ترین اتفاقی است که در بازار خودرو سال 98 به جریان خواهد افتاد.

بازار پارامترهای خاص خودش را نیز دارد. افزایش قیمت خودرو به این بستگی دارد که برای هر تقاضا چه عرضه‌ای وجود خواهد داشت. کارشناسان معتقدند چنانچه خودروسازان نسبت به تولید برخی مدل‌ها کم مهری نشان دهند، قیمت‌ها برای برخی مدل‌ها افزایش خواهد یافت.

دیگر خودرویی باقیمت کمتر از 35 میلیون تومان تولید نخواهد شد.

با توجه به اینکه در عمده قراردادهای پسابرجامی، قیمت خودروهای تولید شده بالای 50 میلیون تومان است، به نظر می‌رسد با حذف خودروهای 20 تا 30 میلیونی از چرخه تولید، در طول سال آینده، و نبود برنامه‌ای شفاف برای جایگزین کردن خودروهای باقیمت ارزان، از سال 98 خودرویی باقیمت زیر 35 میلیون تومان به فروش نخواهد رسید.

در همین رابطه انجمن خودروسازان ایران برای سال 98 پیش‌بینی کرده که دیگر خودرویی باقیمت کمتر از 35 میلیون تومان تولید نخواهد شد.

 

راهکار مقابله با روند افزایشی قیمت خودرو چیست؟

در همین رابطه رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مجلس، در تازه‌ترین صحبت‌های خودش در خصوص قیمت خودرو پیشنهاد‌هایی را برای مقابله با روند افزایشی قیمت خودرو ارائه داده است، طبق صحبت‌های این نماینده، می‌بایست دستگاه‌های نظارت و کنترل بر شرکت‌های خودروساز جهت جلوگیری از تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن خطوط تولید خودروسازان به‌طور جدی‌تری اعمال شود.

طبق پیشنهاد‌های این نماینده مردم سبزوار، متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی باید نظارت‌های خود بر خودروسازان را جدی‌تر کنند و به صورت پیوسته بر فرآیند تولید نظارت قوی‌ داشته باشند تا از کاهش عمدی یا سهوی تولید در مجموعه‌های خودروسازی جلوگیری شود. در غیر این صورت دور باطل قیمت‌گذاری خودرو به شیوه «پنج درصد قیمت بازار» برای سال‌ها تداوم خواهد یافت و مردم مجبورند خودروهای بی‌کیفیت و غیرایمن را گران‌تر از قبل خریداری کنند.

برای تثبیت قیمت خودرو، مقامات دولتی صنعت خودروسازی کشور موظفند راه سو استفاده را در قیمت‌گذاری خودرو بر خودروسازان ببندند. برای این کار مقامات مسؤول در وزارت صمت و دستگاه قضائی با رصد کردن روند تولید در شرکت‌های خودروساز در ماه‌های مختلف اجازه تداوم شیوه «پنج درصد قیمت بازار» را مشروط به افزایش تولید کنند.

به بیان روشن‌تر در صورت مشاهده هر گونه رفتاری که موجب افزایش تولید خودرو نشود، فاصله قیمت خودرو در کارخانه و حاشیه بازار را از 5 به 15، 20، 25 درصد و حتی بیشتر افزایش دهند تا شرکت‌های خودروساز تصور نکنند با کم و زیاد کردن تولید می‌توانند باقیمت خودرو بازی کنند.


 


[ یکشنبه 98/2/1 ] [ 3:7 عصر ] [ مینا صفری ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

جدی .مسولیت پذیر.
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب
قیمت خودرو در سال 98 در ایران -